Veel mensen met traumaklachten worstelen met negatieve overtuigingen en gedachten zoals: ‘Ik ben waardeloos’ of ‘Ik doe alles fout’. Voor jou kan dat moeilijk of frustrerend zijn om te horen, omdat jij je dierbare in een heel ander licht ziet. De neiging om zulke gedachten direct tegen te spreken is begrijpelijk, maar kan soms juist leiden tot discussie of meer afstand.
Wat vaak beter werkt, is luisteren en erkennen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: ‘Ik hoor dat je dit zo voelt, dat lijkt me zwaar.’ Daarmee laat je merken dat je luistert en de gevoelens van je naaste serieus neemt. Je kunt er daarna aan toevoegen dat jij het anders ziet, bijvoorbeeld dat je je dierbare waardeert of blij bent met zijn of haar aanwezigheid. Dat hoeft geen discussie te worden: jullie belevingen mogen naast elkaar bestaan. Jouw dierbare kan zich op dat moment heel negatief voelen, terwijl jij tegelijkertijd ook iets anders blijft zien en/of voelen.
Misschien dat het voor jou ook zwaar is om steeds zulke negatieve overtuigingen te horen, of dat het je verdrietig maakt. Het kan goed zijn om ook dit op een rustig moment te benoemen: ‘Wanneer je x of y vaak zegt, raakt dat mij ook, omdat…’ Zo blijf je eerlijk over wat het met jou doet, zonder de pijn van de ander te bagatelliseren.
Wanneer negatieve gedachten of een laag zelfbeeld vaker terugkomen, is het goed om samen te bespreken wat dan helpt: wil je dierbare dat je corrigeert, of is het fijner als je vooral luistert? En wat heb jij nodig? Door dit samen uit te spreken, ontdek je beter wat steunend is voor jullie beiden en ervaar je vaak meer verbinding.
Leestip
Negatief zelfbeeld - Manja de Neef
Hulpboek