Voice Dialogue

Afhankelijk van de impact van trauma ontstaan er volgens Voice Dialogue hardnekkige ‘ikken’ in de persoonlijkheid. De methode verkent en integreert deze overlevingsdelen met zorg.

Voice Dialogue gaat ervan uit dat iedere persoonlijkheid bestaat uit een hele brede waaier van ‘ikken’ of wel subpersonen. Ieder subpersoon heeft een eigen manier van denken, voelen, doen en kijken naar de wereld. Er is bijvoorbeeld de perfectionist, de genieter, de controleur, de doener, de pleaser, de drammer.

Een paar van je ikken voeren de boventoon. Dat zijn primaire subpersonen. Zij bepalen grotendeels je gedrag en hoe je overkomt. In relatie tot trauma zijn deze primaire subpersonen ooit ontstaan om je te beschermen ten tijde van overweldigende of langdurende nare ervaringen. Het zijn beschermende overlevingsdelen. 

Beschermende delen

Afhankelijk van de impact van trauma zullen er specifieke en soms hardnekkige beschermers zijn ontstaan. Zoals bijvoorbeeld een sterke innerlijke criticus, een verslavingsgevoelig deel, een deel dat zich aanpast en/of opoffert en delen die ontstaan door gedesorganiseerde hechting.

Onder al die beschermende, primaire delen gaat kwetsbaarheid of gekwetstheid schuil. Kanten waar je misschien liever geen contact mee hebt, zoals verdriet, angst, eenzaamheid en schaamte.

Nog zoveel meer ikken 

  • De verstoten delen, zoals een assertief deel of de goede zelfzorger.
  • De onderontwikkelde delen die bij het oorspronkelijk kind horen, zoals je onbevangenheid, speelsheid en creativiteit. 

Zorg dragen

Via Voice Dialogue kun je bewustzijn hiervan ontwikkelen. En te leren om, zonder oordeel, te kijken en luisteren naar al je ikken. In contact met die verschillende ikken ontdek je wat de onderliggende kwetsuur is en leer je daar zorg voor dragen, zodat je nieuwe reactiemogelijkheden in je leven kan ontwikkelen.

Voice Dialogue is in de jaren 70 ontwikkeld door twee Amerikaanse psychologen, Hal en Sidra Stone.

Voice Dialogue heeft haar wortels in het Jungiaanse gedachtengoed, maar er zitten ook sporen in van psychodrama, transactionele analyse, Gestalt, psychosynthese, cliëntgerichte therapie en mindfulness.

In een Voice Dialogue sessie kun je leren om met een overstijgende blik, zonder oordeel te kijken naar je ikken. Je geeft letterlijk een fysieke plaats aan een

ik door deze op een stoel te plaatsen. Je ontdekt wanneer deze is ontstaan in je leven, waarom hij nodig was en op welke manier hij je kwetsbaarheid beschermt. Je geeft erkenning en kunt ontdekken welke behoeftes je delen hebben. Je kunt fysiek en energetisch ervaren hoe een deel in jou te werk gaat. De therapeut begeleidt je in het verkennen van de delen, kan erkenning geven aan de pijn en helpen bij het oordeelloos en met compassie benaderen van de delen en faciliteert de (innerlijke) dialoog.

Voice Dialogue is een methode die zowel in coaching als therapie wordt ingezet. Bij trauma zijn we tegenwoordig vooral bezig met de gevolgen van de gebeurtenis in jouw innerlijke leefwereld. Overlevingsdelen worden vaak getriggerd door situaties en in relaties. Als je merkt dat je vastloopt in jezelf en steeds dezelfde patronen herhaalt, dan is Voice Dialogue een methodiek die kan helpen om:

  • een helder zicht te krijgen op je functioneren;
  • de onderliggende kwetsuur aan het licht te brengen;
  • er op een andere, milde manier mee om te gaan.

Wat kan Voice Dialogue je brengen? 

  • Je kunt meer begrip voor jezelf krijgen;
  • Je kunt de gekwetste delen alsnog aandacht geven;
  • De overheersing van de primaire delen leren reguleren;
  • Verstoten of verdrongen delen weer deel van je persoonlijkheid uit laten maken;
  • Hoe beter je al je ikken leert kennen, hoe meer regie je zult kunnen gaan ervaren en bewuster keuzes kunt maken. 

Voice Dialogue is een methodiek, geen therapierichting. Professionals die Voice Dialogue toepassen, zijn al geschoold als coach of psychotherapeut. Daarnaast heeft een facilitator een Voice Dialogue opleiding gevolgd. Om Voice Dialogue goed toe te kunnen passen, in het algemeen en zeker in het werken met trauma is bovendien specifieke kennis en deskundigheid vereist. 

De International Voice Dialogue Agreement (IVDA) biedt richtlijnen om je Voice Dialogue Facilitator of Trainer te kunnen noemen. 

Contact opnemen met opleidingsinstituut 

Het beste is om contact op te nemen met een opleidingsinstituut waar professionals specifiek worden opgeleid in het werken met Voice Dialogue en trauma. Op het opleidingsinstituut weten ze wie er psychotherapeutisch met Voice Dialogue en trauma aan de slag zijn. 

Wil je zelf op zoek gaan naar een Voice Dialogue Facilitator, kijk dan goed wat de basisopleiding is van de hulpverlener en hoeveel Voice Dialogue training iemand gehad heeft, specifiek in het werken met trauma.

Met medewerking van:

Marijke Leys en Judith Budde

Marijke is oprichter van het Voice Dialogue Instituut, opleider van Voice Dialogue experts, psychotherapeut met expertise in delenwerk en auteur.  

Judith is directeur van de Voice Dialogue Academie, Voice Dialogue opleider, coach voor leiders en professionals en auteur.

Deel dit artikel:

Kijktip

Kijktip

Laat een opmerking achter

Heb je een opbouwende opmerking over deze pagina?
Laat je e-mailadres achter zodat we eventueel contact met je kunnen opnemen.